Dunia sentiasa berputar mengikut paksinya begitu juga dengan kehidupan, sekiranya kita leka dengan apa yang diperintahkan maka beringatlah dunia hanya sementara, hanya seketika waktu untuk dimusnahkan oleh pencipta-Nya. Maka dengan itu manusia hanya mampu melihat tanpa sempat untuk bertaubat kepada Allah S.W.T. Kita wajib melakukan perubahan walaupun sedikit sekurang-kurangnya kita berusaha untuk berubah dan meletakkan perjalanan kehidupan pada landasan yang betul. Moga perubahan yang kita lakukan beroleh ketenangan serta dirahmati oleh Allah S.W.T.-iluvislam

Saturday, April 9, 2011

SELAGI BERGELAR MANUSIA………

Kita manusia. Kita semua sama sahaja. Tiada bezanya antara kita selagi bergelar manusia. Manusia? Bukan namanya manusia jika kita terlepas dari ujian dan dugaan dariNya.

Allah juga telah berfirman……

“Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan menyatakan bahawa ‘kami telah beriman’ sedangkan mereka tidak diuji & sesungguhnya kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar & dusta”

(Surah Al-Ankabut: 2-3)

Untuk apa tuhan menurunkan ujian? Fikirkan dan renungilah…… . Allah memerintahkan para malaikat bebani kita dengan pelbagai ujian. Kerana apa? Tidak kasihankah tuhan pada kita, insan yang lemah dan hina ini. Siapa sangka! Allah mahu menguji kita, hambaNya. Allah merindukan suara kita. Suara rintihan kita. Doa dan pengaduan kita kepadaNya. Allah mahu menguji kemanakah kita merintih dan mengadu. Pada tuhan atau pada manusia yang lemah yang tidak berdaya melakukan apa-apa. Allah mahu menilai kita! Apakah pilihan kita?

Allah juga telah berfirman……

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar & mengerjakan solat & sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali orang yang khusyuk”

(Surah Al-Baqarah:45)

Ujian ini umpama sebuah rumah. Rumah yang diberi nama oleh Allah, SYURGA. Benar kata pepatah, rumahku, syurgaku. Tetapi untuk memasuki sebuah rumah kita perlukan kunci. Kunci itu adalah kesabaran kita. Kesabaran kita dalam menempuh ujianNya. Selama mana kita bersabar, begitulah bertapa dalamnya Allah mengasihi kita, hambaNya.

Allah juga telah berfirman……

“Wahai orang yang beriman, bersabarlah (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kebajikan) & kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan & bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah & sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya”

(Surah Al-Imran:200)

Sabar?Sejauh manakita mampu bersabar?Fitrah insani, kita punya kehendak tersendiri. Punya keinginan yang tinggi. Seringkali kita alpa untuk lebih bersabar. Acapkali tidak mampu bersabar untuk jangka masa yang lebih lama…..

Berkat kesabaran kita, Insyaallah kita akan dikurniakan 4 perkara:

i-menunjukkkan kita ke jalan yang benar

ii-menguji tahap keimanan kita

iii-membuktikan kasih Allah pada diri kita

iv-mendekatkan kita dengan Syurga impian

Allah juga telah berfirman……

-BALASAN SIFAT SABAR-

Mereka itu semuanya akan di balas dengan mendapat tempat tinggi di Syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya.

(Surah Al-Furqan:75)

Maka, tetapkanlah kesabaran dalam hati kita. Sesungguhnya kita inilah diantara hambaNya yang terpilih untuk menperolehi rahmatNya. Berbanggalah, diantara berjuta manusia, kitalah yang bertuah dikurniakan taufiq hidayahNya. Teruskanlah perjuangan kita sebagai khalifah sejati. Buktikan, bertapa kukuhnya iman dan taqwa kita kepadaNya. Moga-moga, kehidupan kita diredhainya. INSYAALLAH………….



Dengan ujianlah

Membawa kita ke Syurga hakiki

Juga mendekatkan kita kepadaNya

Diuji tahap keimanan kita

Kemana jauhnya ia mengembara

Mencari kesabaran impian diri

Itulah pelerainya……

No comments:

Post a Comment